Friday, June 6, 2008

Kiamat..





Setiap hari Ahad tepat 9 malam, aku dengan ayah akan tonton rancangan di TV9 dekat di hati. rancangan yang paling kitorang minat. Halaqah. Malam tu pulak, isunya menarik sangat. ahli panel jemputan ni pulak bukan panel biasa. dua orang pakar sains, ilmuan dan juga pengamal perubatan. tapi kefasihan diorang memang cukup aku kagum sebab kupasan topik dia agak berat iaitu Kiamat. diorang ni ialah Dr Danial dan Dr Jamnul Mulkan. Aku tak ingat nama penuh diorang. sebab bagi tumpuan pada kupasan dia. tapi Dr Jamnul ni memang seorang yang berpengetahuan luas dalam kupasan isu-isu yang dikaitkan dengan al_Quran. memang hebat pada hemat aku.

Mula-mula Dr Danial diminta untuk kupaskan isu tentang teori Big-Bang dengan permulaan galaksi, beliau pun terangkan. Siap dengan ayat Al-Quran. tak ingat surah ape.


Dalam penjelasan beliau berkaitan teori Big-Bang, bumi dan langit ni bercantum menjadi satu unit. Bumi dan langit di sini termasuklah semua jenis planet, bintang, bulan, matahari dan termasuklah lohong hitam. Kemudian ade suatu kuasa yang datang dari dalam akibat tekanan yang melampau menyebabkan ia meletup. lalu berpecahlah semua tadi menjadi partikel2 kecil. tapi partikel2 ni berpecah dalam kedudukan yang bersistematik, berkoordinat hinggakan ahli sains yang mewujudkan teori ni mengatakan mesti ada satu kuasa yang MAHA HEBAT menyelaraskan kedudukan partikel ni selepas letupan berada dalam orbit sendiri tanpa perlanggaran hinggakan mewujudkan sistem solar yang paling efektif.

Tambah beliau lagi, jika diambil contoh letupan ke atas satu kereta. bumbung, tayar, pintu dan apa jua bahagian kereta pasti akan terpelanting ke merata-rata tempat. Namun ini berbeza sekali dengan BIG-BANG ni. Malah, hampir 500 orang saintis termasuk jurutera,penyelidik dan juga doktor terlibat untuk buat semula BIG-BANG yang bertempat di Israel dan jugak di Canada baru-baru ni dengan kos membina tapak atau bangunannya saja memakan hampir USD 500 Billion.

Kemudian,dia cerita pulak tentang sebuah tasik di Israel. Sea of Galilee atau Lake of Kinneret yang menyatakan tasik ini akan kering pada hujung tahun ni. boleh search kat jerussalem.post.

Dalam kenyataannya, bila tasik tu kering hujung tahun ni, dajjal akan keluar dari sana. dalil yang menyatakan pasal dajjal tu keluar lepas tasik tu kering, aku tak tahu ade tak.

gerun pulak biler aku baca artikel2 tu. biler dajjal keluar hujung tahun ni atau tahun depan, dunia akan semakin huru-hara. cerita pasal minyak naik harga, banjir, mangsa DAFFUR, Palestin, Iraq dan Iran bukan masalah pokok lagi. yang jadik masalah ialah kita akan jadik mangsa kerakusan dajjal ketika itu ..

habis takat tu je cerita Halaqah ni. banyak kupasan-kupasan dia. tambahan lagi, kesah kiamat ni akan sama seperti Big Bang. baru-baru ni ade cerita pasal seorang kanak-kanak Muslim yang mampu memberi kuliyah di hadapan berpuluh ribu orang..nampak gaya macam ade tokoh Imam Mahadi..

apa akan jadi pada kita nanti lepas Dajjal berkuasa kelak?...

No comments: